Kompasset om kommunalvalget er en bevægelsesquiz, hvor eleverne skal samarbejde om det rigtige svar og efterfølgende argumentere for deres valg af svar.
Der er også en kreativ opgave, som eleverne kan løse i forbindelse med kompasset, enten før eller efter.
Bevægelsesquizen og den kreative opgave er for de større klasser.
"Jeg ved det! - Kommunalvalget" er et brætspil, som spilles af 2-4 elever.
Der skal bruges terning og spillebrikker. Eleverne kommer også til at skulle foretage forskellige fysiske aktiviteter.
Hent spilleplade + kort, print ud og i er klar. Reglerne står på selve spillepladen.
OBS. Spillet er velegnet til brug sammen med "Kompasset – Kommunalvalget", som også findes her på siden. Tillad eventuelt at eleverne må benytte mobiltelefon til at søge svar.
I Quiz & Byt får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Det kan være en god idé at se filmen om sproglige virkemidler inden: http://edufun.dk/Video/Vis/200. Der findes facit til alle spørgsmålene.
Træn elevernes evne til hovedregning. Eleverne får tildelt et ordkort og skal danse klassisk stopdans. Når musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den makker, der har kortet med den tilhørende ordklasse/ det tilhørende ord. Er man sidste par, der finder sammen, går man ud af konkurrencen.
Konkurrencen fortsætter, til der kun er et par tilbage.
Kompasset er en bevægelsesquiz, som bl.a.kan fungere som evalueringsform. Inden quizzen kan eleverne arbejde med eventyret som genre, som eleverne efterfølgende kan afprøve deres viden om i Kompasset.
Ligeledes kan kompasset også bruges som opstart på et arbejde med genre eventyr.
Endelig kan Kompasset også bruges selvstændigt som en hurtig brain energizer.
Eleverne får tildelt et ordkort og skal danse klassisk stopdans. Når musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den makker, der har kortet med den tilhørende ordklasse/ det tilhørende ord.
Er man sidste par, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er et par tilbage.
I Krystalkuglen 2021 skal eleverne svare på 10 spørgsmål for 1 år ud i fremtiden.
Spørgsmålene er forskelligartede og rammer varierede områder. Nogle er af ren underholdende art, og andre giver mere anledning til eftertanke og samtale.
Opgaven kan laves, indsamles, og så om præcis et år udleveres svararkene igen. Der kan klassen så "rette" svarene for 2021, og se, hvem der har flest rigtige.
Eleverne får hver et kort i hånden, (jule)musikken sættes i gang, og når den stopper, skal man finde sammen med den, hvor sanguddrag og titel passer sammen.
Sidste par, der finder sammen, er ude af konkurrencen.
Konkurrencen fortsætter, til der kun er et par tilbage.
Figurbingo er en sjov og aktiv metode til at øge elevernes geometriske bevidsthed. Eleverne skal tegne figurerne, der passer til de 15 geometriske navne.
Opgaven kan laves individuelt eller i par. Lad eleverne bruge nettet til at søge på de figurer, de evt. ikke kender. Der står på pladen, hvad eleverne skal gøre. Det gælder om at have alle rigtige og blive først færdige.
Quiz and Switch - Race, Prejudices and Discrimination
I Quiz and Switch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Læreren kan vælge at tage tid, så der byttes for hvert minut fx.I denne Quiz and Swithc handler det om race- og diskriminationsproblematikken, især i USA.
Mobilbingo er en sjov og aktiv metode at inddrage i grammatikundervisningen. Eleverne skal ud at finde navneord i naturen og tage billeder eller lave en tegning, der viser navneordet, for at få en fuld bingoplade.
Der står altid på bingopladen, hvad eleverne skal gøre ved den konkrete opgave. Den, der først har en fuld og korrekt plade, vinder.
Kan laves enkeltvis eller som en samarbejdsopgave.
Brainkicket tager udgangspunkt i temaet ”80-året for besættelsen”. Opgaverne er differentierede og forskelligartede. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick. Brainkicket er til udskolingen.
Brainkick-opgaverne kan bruges på flere måder fx som:
1. Ekstra opgaver til de hurtige elever i klassen
2. Et krydderi til den daglige undervisning
3. Et differentieringsredskab i den daglige undervisning
4. En mulighed for at frigøre lærere, da eleverne kan arbejde selvstændigt med opgaverne. På den måde kan læreren få tid til at h...
Brainkick tager udgangspunkt i et tema og består af forskelligartede opgaver med forskellig sværhedsgrad. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
I dette brainkick tager vi udgangspunkt i Dronning Margrethe i anledningen af hendes 80-års fødselsdag.
Eleverne udfordres i dette brainkick på tre forskellige niveauer og arbejder med quiz, livslinje samt styreformer.
Brainkicket tager udgangspunkt i temaet ”Dansk politik”.
Opgaverne er differentierede og forskelligartede. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
Kompasset - Kroppen er en bevægelsesquiz, som tager udgangspunkt i dilemmear. Her findes altså ingen rigtige svar. Det handler om at argumentere.
Eleverne fordeles i grupper a 3. Grupperne rejser sig og står et tilfældigt sted i klassen. Beskrivelserne til de 8 spørgsmål læses højt for eleverne. Efter hvert spørgsmål skal grupperne blive enige om, hvilket verdenshjørne, de mener er
det rigtige svar.
Når alle grupperne har flyttet sig, får man en til at forklare det rigtige svar.
Som alternativ til bevægelse, kan quizzen Kompasset også bruges som multiple-choice, hvor eleverne mark...
Eleverne opdeles i grupper a 4, hvor de hver får et ordkort i hånden. Nu skal de danse klassisk stopdans.Når (jule)musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den rigtige rækkefølge af deres ord og stille sig op på række efter det. Er man sidste gruppe, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er en gruppe tilbage. Der er kort til, at man kan gentage stopdansen flere gange.
Eleverne opdeles i grupper a 4, hvor de hver får et ordkort i hånden. Nu skal de danse klassisk stopdans.Når (jule)musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den rigtige rækkefølge af deres ord og stille sig op på række efter det. Er man sidste gruppe, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er en gruppe tilbage. Der er kort til, at man kan gentage stopdansen flere gange.
Eleverne opdeles i grupper a 4, hvor de hver får et ordkort i hånden. Nu skal de danse klassisk stopdans.Når (jule)musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den rigtige rækkefølge af deres ord og stille sig op på række efter det. Er man sidste gruppe, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er en gruppe tilbage. Der er kort til, at man kan gentage stopdansen flere gange.
I Quiz & Byt får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Opgaverne om emojis er differentierede og tager udgangspunkt i elevernes hverdag og daglige kommunikation. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
Brainkicket kan bruges på mellemtrinnet og i udskolingen.
Et læringsspil, hvor danskfagets kerneområder inden for analyse og fortolkning trænes på en anderledes og lærerig måde.
Ligeledes kan eleverne bruge analyseskemaet med læringsstilladser til at komme godt omkring de danskfaglige analyseområder.
I Krystalkuglen 2019 skal eleverne svare på 10 spørgsmål for 1 år ud i fremtiden. De skal også selv finde på et spørgsmål.
Spørgsmålene er meget forskelligartede, og nogle af dem giver anledning til eftertanke og til snak.
Opgaven kan laves, indsamles, og så om præcis et år udleveres svararkene igen. Der kan klassen så "rette" svarene for 2019, og se, hvem der har flest rigtige.
I Quiz and Switch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på.
De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra. Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
I denne udgave er der en facitliste til læreren, som eleverne kan få hjælp fra, hvis de behøver det.
Med denne julekalender skal eleverne skrive en fælles julehistorie ud fra nogle danskfaglige benspænd, de får undervejs. Opgaverne er rettet mod udskolingen.
Hver dag åbnes en låge, hvor der kommer et benspænd, som eleverne på skift skal skrive videre udfra. Hvert benspænd indeholder en danskfaglig vinkel.
Lågerne er tilgængelige på flg. måder:
- enkeltvis som .pdf-filer
- en samlet .pdf-fil
- samlet i en .flipchart-fil (til elektroniske tavler)
- samlet i en .notebook-fil (til elektroniske tavler)
Med denne julekalender er der julehygge og -aktiviteter for alle på skolen. Opgaverne er rettet mod mellemtrin og udskoling.
Der skal åbnes en låge hver dag, og bag lågen gemmer sig en sjov og aktiv juleopgave.
Lågerne er tilgængelige på flg. måder:
- enkeltvis som .pdf-filer
- en samlet .pdf-fil
- samlet i en .flipchart-fil (til elektroniske tavler)
- samlet i en .notebook-fil (til elektroniske tavler)
"Jeg ved det" begrebsquiz tager udgangspunkt i de vigtigste samfundsfaglige begreber inden for demokrati og politik på en anderledes og sjov måde.
Eleverne læser på skift et spørgsmål højt, hvorefter de andre i gruppen byder ind med et svar. Hvis det er rigtigt gives et point, og ved forkert svar mister man sit point.
Pointjagten kombinerer en aktiv tilgang med fokus på samarbejde og grundighed.
Eleverne får point for korrekte besvarelser, kvaliteten af besvarelserne samt for tidsforbrug. I aktiviteten her skal eleverne finde fejl i tyske sætninger samt oversætte ord ud fra fotos.
Kan gennemføres både ude og inde, og der er en lærervejledning, som forklarer "reglerne".
Et læringsspil, hvor danskfagets kerneområder inden for analyse og fortolkning trænes på en anderledes og lærerig måde.
Ligeledes kan eleverne bruge analyseskemaet med læringsstilladser til at komme godt omkring de danskfaglige analyseområder.
Med dette halloween-forløb får du muligheden for at variere og supplere din grammatikundervisning.
Der findes en facitliste til læreren, som kan bruges som opsamling på øvelsen.
Yderligere kan vi anbefale at arbejde med skriveforløbet omkring Halloween ud fra berettermodellen: http://edufun.dk/Materiale/Vis/202 eller Kompasset omkring Halloween: http://edufun.dk/Materiale/Vis/204.
I Quiz & Byt får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Det kan være en god idé at se filmen om sproglige virkemidler inden: http://edufun.dk/Video/Vis/200.
Ligeledes kan vi anbefale at arbejde med forløbet omkring berettermodellen for at klæde eleverne yderligere på: http://edufun.dk/Materiale/Vis/187.
Der findes en facitliste til læreren, som kan bruges som opsamling på øvelsen.
I Quiz und Tausch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Læreren kan vælge at tage tid, så der byttes for hvert minut fx. Ønsker man bevægelse i øvelsen, kan der aftales en bevægelse, der skal udføres, hvis man ikke kan udfylde taletiden.
Opgaverne om sommer er differentierede, forskelligartede og tværfaglige. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
Brainkicket findes i to versioner, ét til mellemtrinnet og ét til udskolingen.
Brainkicket tager udgangspunkt i temaet ”Sommerferie-grammatik”.
Opgaverne er differentierede, forskelligartede og tværfaglige.
Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
I Know it! An English game with the theme Black & White
Jeg ved det-spillet er her nu til engelsk. Denne gang til et emne omkring Black & White. Her kommer eleverne igennem spørgsmål omkring fx slavery, Civil Rights Movement, Rosa Parks, Martin Luther King, Gandi og Mandela, #BlackLivesMatter.
Kan bruges fx bruges som evaluering eller som repetition inden de mundtlige prøver. Spillet spilles af 2-4 elever.
Der skal bruges terning og spillebrikker. Eleverne kommer også til at skulle foretage forskellige fysiske aktiviteter.
Hent spilleplade + kort, print ud og I er klar. Reglerne står på selve spillepladen.
I Quiz and Switch - Speak or Jump får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker. Læreren tager tid, så der byttes indbyrdes for hvert minut. Kan eleverne ikke tale i et minut, tager de englehop resten af tiden, inden de bytter.
Alternativt kan eleverne tage spørgsmålene med ud på en Walk-and-Talk.
Uge Sex Tema - Klassepyramide, Grænser og følelser, Jeg ved det! - brætspil om seksualitet
I disse to forløb er der seksualundervisning til både mellemtrinnet og udskolingen.
På mellemtrinnet kommer klassen omkring klassetrivslen samtidig med, at I får talt om grænser, følelser og pubertet.
I udskolingen kommer klassen ligeledes omkring klassetrivsel, som efterfølges af et brætspil "Jeg ved det!" om seksualitet. Spillet spilles af 2-4 elever.
Der skal bruges terning og spillebrikker. Eleverne kommer også til at skulle foretage forskellige fysiske aktiviteter.
Hent spilleplade + kort, print ud og I er klar. Reglerne står på selve spillepladen.
I Quiz and Switch - Speak or Jump får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker. Læreren tager tid, så der byttes indbyrdes for hvert minut. Kan eleverne ikke tale i et minut, tager de englehop resten af tiden, inden de bytter.
På mellemtrinnet kan man skære det ned til 30 sekunder.
I Krystalkuglen 2018 skal eleverne svare på 10 spørgsmål - for dagen i dag - og så for samme dag 1 år ud i fremtiden. De skal også selv finde på ét spørgsmål.
Spørgsmålene er meget forskelligartede, og nogle af dem giver anledning til eftertanke og til snak.
Opgaven kan laves, indsamles, og så om præcis et år udleveres svararkene igen. Der kan klassen så "rette" svarene for 2018, og se, hvem der har fået flest rigtige.
Spillet spilles 2 & 2, og der er forskellige udgaver af spillet.
v1 - v4 (2.- 5. klasse):
De 100 mest almindelige ord er dækket ind samt.
v5 - v6 (6.- 10. klasse):
Der trænes 54 forskellige uregelmæssige verber. Formålet er at træne bøjningen af nogle af de mest almindelige engelske uregelmæssige verber, som eleverne har øvet sig på på forhånd.
Formålet er at træne almindelige engelske ord igennem udtale og igennem genkendelse af ordene samt almindelige engelske uregelmæssige verber.
Med billedstafetten får eleverne trænet ordgenkendelse + (kultur)ord, der rimer på en aktiv måde.
Aktiviteten passer til én lektion, og der er 15 rimende ord med billeder, som kan anvendes.
Der er en lærervejledning, der nærmere beskriver, hvorledes aktiviteten kan gennemføres, hvor eleverne får viden om emnet, inden aktiviteten gennemføres.
I Quiz and Switch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på.
De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra. Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
Læreren kan vælge at tage tid, så der byttes for hvert minut fx.
Kompasset er en bevægelsesquiz, som bl.a.kan fungere som evalueringsform. Inden quizzen kan eleverne arbejde med 7 forskellige genrer, som eleverne efterfølgende kan afprøve deres viden om i Kompasset.
I forløbet er der lagt op til, at eleverne gruppevis arbejder med forskellige genrer ud fra vedlagte arbejdsark, som de fremlægger for klassen.
Kompasset kan også bruges selvstændigt som en hurtig brain energizer.
Kompasset om Reformationen er en bevægelsesquiz, hvor eleverne skal samarbejde om det rigtige svar og efterfølgende argumentere for deres valg af svar.
Kompasset kan bruges uafhængigt eller sammen med Lutherforløbet, der kan findes under "undervisningsmaterialer, print"
Pointjagten "r-problemer ved udsagnsord" kombinerer dansk grammatik og fysisk aktivitet.
Se gerne grammatikvideoen (find den under "video" fanen) her på siden om emnet først.
Kan gennemføres både ude og inde, og der er en lærervejledning, som forklarer "reglerne". Kan eventuelt gennemføres på 1 lektion, men er nok bedst egnet til 2 lektioner, så der er tid til en mere grundig gennemgang til sidst.
Videoen kommer omkring de vigtigste regler inden for brug af -r ved udsagnsord på en kreativ måde, der støtter elevernes læring af de grammatiske regler.
Efterfølgende kan man arbejde videre med området i pointjagten (findes under materialer -> print), hvor eleverne bruger deres viden fra videoen.
De næste tre uger lægges der konkrete undervisningsbeskrivelser ud, der tager udgangspunkt i denne sæsons problemstilling omkring Sana og hendes splittelse i forhold til kultur og religion.
Forløbene kan bruges adskilte, men kan også samles. Forløbet kan køres tværfagligt og bruges i dansk, kristendom og understøttende undervisning.
- 1. del: indeholder "Lærervejledning del 1" samt "Bilag 1" og "Bilag 2"
- 2. del: indeholder "Lærervejledning del 2" samt "Bilag 3"
- 3. del: indeholder "Lærervejledning del 3" samt "Bilag 4", "Bilag...
Pointjagten "Hans, hendes eller sin?" kombinerer dansk grammatik og fysisk aktivitet.
Se gerne grammatikvideoen(find den under "video" fanen) her på siden om emnet først.
Kan gennemføres både ude og inde, og der er en lærervejledning, som forklarer "reglerne". Kan eventuelt gennemføres på 1 lektion, men er nok bedst egnet til 2 lektioner, så der er tid til en mere grundig gennemgang til sidst.
Videoen kommer omkring de vigtigste regler inden for brug af hans/hendes/sin på en kreativ måde, der støtter elevernes læring af de grammatiske regler.
Efterfølgende kan man arbejde videre med området i pointjagten med hans/hendes/sin (findes under materialer -> print), hvor eleverne bruger deres viden fra videoen.
Pointjagten "Sammensatte ord" kombinerer dansk grammatik og fysisk aktivitet.
Se gerne grammatikvideoen (find den under "video" fanen) her på siden om emnet først.
Kan gennemføres både ude og inde, og der er en lærervejledning, som forklarer "reglerne". Kan eventuelt gennemføres på 1 lektion, men er nok bedst egnet til 2 lektioner, så der er tid til en mere grundig gennemgang til sidst
Videoen kommer omkring de vigtigste regler inden for sammensatte ord på en kreativ måde, der støtter elevernes læring af de grammatiske regler.
Efterfølgende kan man arbejde videre med området i pointjagten med sammensatte ord (findes under materialer -> print), hvor eleverne bruger deres viden fra videoen.
Stjerneløb med påske som tema for opgaverne. Opgaverne er indenfor forskellige områder og fag. Der er 3 varianter i fagene Matematik, Religion og Dansk
Løbet er klar til brug, og indeholder 8 poster, et oversigtsark, svarark til eleverne & løsningsark.
Der er en lærervejledning, som bør læses først.
NB. Benyt filen "De 8 poster" til gennemgangen af opgaverne til sidst.
"Jeg ved det! - Luther" er et brætspil, som spilles af 2-4 elever og træner viden om Luther. Spillet er velegnet i forbindelse med Luther forløbet, du også finder her på hjemmesiden.
Der skal bruges terning og spillebrikker. Eleverne kommer også til at skulle foretage forskellige fysiske aktiviteter.
Hent spilleplade + kort, print ud og i er klar. Reglerne står på selve spillepladen.
I år kan vi fejre 500-års jubilæet for starten på reformationen. Dette forløb tager udgangspunkt i en af hovedmændene bag reformationen, nemlig Martin Luther.
Undervisningsforløbet indeholder forskellige tilgange og der er en lærervejledning, der nærmere beskriver forløbets indhold, og hvorledes det afvikles.
Det er muligt enten at gennemføre hele forløbet, eller eventuelt at nøjes med dele af det.
Der er indtænkt ideer til det prøveforberedende arbejde i kristendom.
"Undervisningsforløb - Skam" er et komplet undervsiningsforløb, der arbejder med serien "Skam" - sæson 3.
Undervisningsforløbet indeholder forskellige tilgange og der er en lærervejledning, der nærmere beskriver forløbets indhold, og hvorledes det afvikles.
Det er muligt enten at gennemføre hele forløbet, eller eventuelt at nøjes med dele af det.
Stjerneløb med julen som omdrejningspunkt for opgaverne. Opgaverne, som består af forskellige spørgsmål omkring julen, er på dansk, og er til de store elever.
Løbet er klar til brug, og indeholder 8 poster, et oversigtsark, svarark til eleverne & løsningsark.
"Gæt svaret - Gange" er en aktivitet, der træner evnen til hurtigt at kunne finde et omtrentligt svar på en opgave.
Sættet er velegnet til en enkelt lektion, og der arbejdes 2 & 2.
Formålet er at træne hovedregning, men mere vigtigt det at kunne ”anslå” et resultat hurtigt og dermed i en anden situation kunne vurdere om et regnestykke (som er regnet præcist ud) ”ser ud” til at være korrekt.
Indeholder opgaveark, svarark, løsningsark og lærervejledning.
Lige nu er der fire varianter;
v1: 2,3 & 4 ganges med 2-9
v2: 11,12 & 13 ganges med 2-11
v3: 5,6 og 7 ganges med 2-9
v4: 1...
Opgaven har en introduktion til begreber som Watt, hk og effekt. Der skal løses 6 opgaver. Derefter skal der laves en oversigt over effektforbruget af alle elektriske ting i klasselokalet samt løses 2 opgaver ud fra de indsamlede data.
Opgavesættet kan løses individuelt, men er nok bedst egnet til parvis løsning.
Man kan lade eleverne benytte lommeregner, og derved have størst fokus på forståelsen af begreberne frem for beregningerne.
Formålet er at lære om effekt og få en forståelse for at noget kan skabe en effekt, mens andre ting forbruger den.
"Splash Spiel" er et enkelt ordspil med nogle af de mest brugte tyske ord. Eleverne spiller to og to med terning og spillebrikker.
Spillet er her i to udgaver:
En lettere: "Udtal ordet" hvor eleverne skal udtale det ord de lander på.
En sværere: "Lav en sætning" hvor eleverne skal lave en sætning med det ord, de lander på.
NB:
- v1 & v2 er baseret på de 100 mest almindelige tyske ord.
Talstafetten Gange er en glimrende aktivitet til at træne gangestykker og teknik på en aktiv måde.
Aktiviteten passer til én lektion, og der er 6 sæt talkort, der kan printes ud.
Der er en lærervejledning, der nærmere beskriver, hvorledes aktiviteten kan gennemføres.
Der er tre udgaver med forskellige sværhedsgrader (nb: åbn selv filerne og se om niveauerne passer til din klasse):
v1: Til indskolingen.
v2: Til mellemtrinnet.
v3: Til udskolingen.
Krystalspillet "MAT" er et lille brætspil, der lader eleverne selv finde på regnestykker. Der spillet 2 & 2 med terning og 2 spillebrikker. Spillereglerne er enkle og står på selve brættet.
Spillet går ud på at eleverne selv skal lave regnestykker som giver det tal, som de lander på. De skal således selv udtænke et regnstykke (plus eller gange, gange giver flere point) der giver tallet.
Spillet er i 3 udgaver:
v1: 2.-4. klasse.
v2: 1.-2. klasse.
v3: 5.-8. klasse.
(Hent spillene og vurder om niveauet passer til din klasse)
"Et vildt vindue" er et opgavesæt, der kommer omkring emnerne vinkler, omkreds/areal af cirkel og størrelseforhold. Sættet tager udgangspunkt i et cirkulært vindue fra en katedral. Eleverne skal måle og beregne samt selv konstruere en figur.
GegGebra kan inddrages til opgaven.
Varigheden er 2 lektioner, og opgaven er egnet til de ældre elever på mellemtrinnet, men kan også bruges i overbygningen.
Materialet består af 7 opgaver på 2 sider. Der er endvidere en tavle, som kan bruges og en vejledning.