Træn elevernes evne til hovedregning. Eleverne får tildelt et ordkort og skal danse klassisk stopdans. Når musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den makker, der har kortet med den tilhørende ordklasse/ det tilhørende ord. Er man sidste par, der finder sammen, går man ud af konkurrencen.
Konkurrencen fortsætter, til der kun er et par tilbage.
Figurbingo er en sjov og aktiv metode til at øge elevernes geometriske bevidsthed. Eleverne skal tegne figurerne, der passer til de 15 geometriske navne.
Opgaven kan laves individuelt eller i par. Lad eleverne bruge nettet til at søge på de figurer, de evt. ikke kender. Der står på pladen, hvad eleverne skal gøre. Det gælder om at have alle rigtige og blive først færdige.
Opgaverne om sommer er differentierede, forskelligartede og tværfaglige. Hæng opgaverne op i klassen, så de er tilgængelige for eleverne, når de har brug for et ekstra brainkick.
Brainkicket findes i to versioner, ét til mellemtrinnet og ét til udskolingen.
Stjerneløb med påske som tema for opgaverne. Opgaverne er indenfor forskellige områder og fag. Der er 3 varianter i fagene Matematik, Religion og Dansk
Løbet er klar til brug, og indeholder 8 poster, et oversigtsark, svarark til eleverne & løsningsark.
Der er en lærervejledning, som bør læses først.
NB. Benyt filen "De 8 poster" til gennemgangen af opgaverne til sidst.
"Gæt svaret - Gange" er en aktivitet, der træner evnen til hurtigt at kunne finde et omtrentligt svar på en opgave.
Sættet er velegnet til en enkelt lektion, og der arbejdes 2 & 2.
Formålet er at træne hovedregning, men mere vigtigt det at kunne ”anslå” et resultat hurtigt og dermed i en anden situation kunne vurdere om et regnestykke (som er regnet præcist ud) ”ser ud” til at være korrekt.
Indeholder opgaveark, svarark, løsningsark og lærervejledning.
Lige nu er der fire varianter;
v1: 2,3 & 4 ganges med 2-9
v2: 11,12 & 13 ganges med 2-11
v3: 5,6 og 7 ganges med 2-9
v4: 1...
Opgaven har en introduktion til begreber som Watt, hk og effekt. Der skal løses 6 opgaver. Derefter skal der laves en oversigt over effektforbruget af alle elektriske ting i klasselokalet samt løses 2 opgaver ud fra de indsamlede data.
Opgavesættet kan løses individuelt, men er nok bedst egnet til parvis løsning.
Man kan lade eleverne benytte lommeregner, og derved have størst fokus på forståelsen af begreberne frem for beregningerne.
Formålet er at lære om effekt og få en forståelse for at noget kan skabe en effekt, mens andre ting forbruger den.
Talstafetten Gange er en glimrende aktivitet til at træne gangestykker og teknik på en aktiv måde.
Aktiviteten passer til én lektion, og der er 6 sæt talkort, der kan printes ud.
Der er en lærervejledning, der nærmere beskriver, hvorledes aktiviteten kan gennemføres.
Der er tre udgaver med forskellige sværhedsgrader (nb: åbn selv filerne og se om niveauerne passer til din klasse):
v1: Til indskolingen.
v2: Til mellemtrinnet.
v3: Til udskolingen.
Krystalspillet "MAT" er et lille brætspil, der lader eleverne selv finde på regnestykker. Der spillet 2 & 2 med terning og 2 spillebrikker. Spillereglerne er enkle og står på selve brættet.
Spillet går ud på at eleverne selv skal lave regnestykker som giver det tal, som de lander på. De skal således selv udtænke et regnstykke (plus eller gange, gange giver flere point) der giver tallet.
Spillet er i 3 udgaver:
v1: 2.-4. klasse.
v2: 1.-2. klasse.
v3: 5.-8. klasse.
(Hent spillene og vurder om niveauet passer til din klasse)
"Et vildt vindue" er et opgavesæt, der kommer omkring emnerne vinkler, omkreds/areal af cirkel og størrelseforhold. Sættet tager udgangspunkt i et cirkulært vindue fra en katedral. Eleverne skal måle og beregne samt selv konstruere en figur.
GegGebra kan inddrages til opgaven.
Varigheden er 2 lektioner, og opgaven er egnet til de ældre elever på mellemtrinnet, men kan også bruges i overbygningen.
Materialet består af 7 opgaver på 2 sider. Der er endvidere en tavle, som kan bruges og en vejledning.