Ordstafetten er en glimrende aktivitet til at træne ord på forskellige måder og på en aktiv måde.
Aktiviteten passer til én lektion, og der er 6 sæt ordkort til hver udgave, der kan printes ud.
Der er en lærervejledning, der nærmere beskriver, hvorledes aktiviteten kan gennemføres.
Der er lige nu seks udgaver af aktiviteten:
v1: "3 ordklasser" - eleverne skal finde den rigtige ordklasse.
v2: "ord der rimer" - eleverne skal finde ord der rimer.
v3: "Modsætninger" - eleverne skal finde modsatte ord.
v4: "1 eller 2 stavelser" - eleverne skal finde ord med en eller to stavelser.
v5: "2 eller 3 stavelser" - eleverne skal finde ord med to eller tre stavelser.
v6: "3 eller 4 stavelser" - eleverne skal finde ord med tre eller fire stavelser.
v7: "Køkken og Værksted" - tema hvor ord skal placeres i rette sammenhæng.
Aktiviteten kan både laves ude, i hallen eller fx på en gang.
OBS! Hav tålmodighed, når du har klikket på en fil. Filen hentes først, og bagefter skal du vælge hvor du vil gemme den.
Edufun.dk
Frugtsalat
Hej Kamilla. Jo det vil det sagtens. Vores materialer kan ofte anvendes på andre måder, end den der lige er beskrevet.
16. september 2015
Edufun.dk
alfabetet
Hej Gitte. Alfabetet er jo med som en dekoration, og vores tanker omkring at det kan forstyrre er nok i retning af at der jo i børnenes hverdag altid er mange forstyrrende elementer, og at det derfor kan være en lille træning i at filtrere.
16. september 2015
gitte
forstyrrende alfabet
Jeg synes det er meget forstyrrende at alfabetet er skrevet i kanten af kortene, ville være bedre, hvis de bare var helt enkle, kun med det der skal bruges.
08. september 2015
Kamilla Thomsen
Ordklasser
Man kan vel også bruge kortene til "Frugtsalat"? Så når læreren siger navneord, rejser alle med navneord på kortene sig op og skal forsøge at finde en ny plads.
31. august 2015
Edufun.dk
Med billeder
Helle: Det er en fin ide, som vi vil tage op snarest.
17. marts 2015
Helle
alternative kort
Kunne kortene med ord der rimer eventuelt laves med billeder og ord, så dem der læser dårligt i 1. klasse, og eventuelt også 0.klasse kan være med?
16. marts 2015
Frugtsalat
Hej Kamilla. Jo det vil det sagtens. Vores materialer kan ofte anvendes på andre måder, end den der lige er beskrevet. 16. september 2015alfabetet
Hej Gitte. Alfabetet er jo med som en dekoration, og vores tanker omkring at det kan forstyrre er nok i retning af at der jo i børnenes hverdag altid er mange forstyrrende elementer, og at det derfor kan være en lille træning i at filtrere. 16. september 2015forstyrrende alfabet
Jeg synes det er meget forstyrrende at alfabetet er skrevet i kanten af kortene, ville være bedre, hvis de bare var helt enkle, kun med det der skal bruges. 08. september 2015Ordklasser
Man kan vel også bruge kortene til "Frugtsalat"? Så når læreren siger navneord, rejser alle med navneord på kortene sig op og skal forsøge at finde en ny plads. 31. august 2015Med billeder
Helle: Det er en fin ide, som vi vil tage op snarest. 17. marts 2015alternative kort
Kunne kortene med ord der rimer eventuelt laves med billeder og ord, så dem der læser dårligt i 1. klasse, og eventuelt også 0.klasse kan være med? 16. marts 2015