Mobilbingo er en metode til at forøge elevernes ordforråd og sprogforståelse gennem aktiv og sjov læring.
Eleverne skal vise præpositioner ved selv at lave bevægelsen og tage billeder eller lave en video for at få en fuld bingoplade.
Der står altid på bingopladen, hvad de skal gøre ved den konkrete opgave. Det gælder om at have alle rigtige og blive først færdige. Lad gerne eleverne lave det i par.
Mobilbingo er en sjov og aktiv metode til at forøge elevernes ordforråd i sprogundervisningen.
Eleverne skal finde ord, der har med skolestart at gøre, tage billeder eller lave en tegning for at få en fuld bingoplade.
Der står altid på bingopladen, hvad de skal gøre ved den konkrete opgave. Det gælder om at have alle rigtige og blive først færdige. Lad gerne eleverne lave det i par.
Mobilbingo er en sjov og aktiv metode at inddrage i sprogundervisningen. Eleverne skal vise adjektiver og tage billeder eller video, der viser adjektivet, for at få en fuld bingoplade.
Der står altid på bingopladen, hvad de skal gøre ved den konkrete opgave. Den, der først har en fuld plade, vinder.
Eleverne får tildelt et rimkort og skal danse klassisk stopdans. Når musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den makker, deres ord passer med. Er man sidste par, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er et par tilbage.
Eleverne opdeles i grupper a 4, hvor de hver får et ordkort i hånden. Nu skal de danse klassisk stopdans.Når (jule)musikken stopper, skal de hurtigst muligt finde den rigtige rækkefølge af deres ord og stille sig op på række efter det. Er man sidste gruppe, der finder sammen, går man ud af konkurrencen. Konkurrencen fortsætter, til der kun er en gruppe tilbage. Der er kort til, at man kan gentage stopdansen flere gange.
I Quiz and Switch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på.
De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra. Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker.
I denne udgave er der en facitliste til læreren, som eleverne kan få hjælp fra, hvis de behøver det.
I Quiz and Switch får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker. Læreren kan vælge at tage tid, så der byttes for hvert minut fx.
Stjerneløb, hvor der skal arbejdes med Kongehuset og Kronprins Frederik. Løbet er tværfagligt og arbejder med flere emner i fagene Dansk, historie, matematik og engelsk.
Løbet er klar til brug, og indeholder 8 poster, et oversigtsark, svarark til eleverne & løsningsark.
Der er en lærervejledning, som bør læses først.
NB. Benyt filen "De 8 poster" til gennemgangen af opgaverne til sidst.
Træning af ordgenkendelse og sætninger på en aktiv måde.
Eleverne skal danse klassisk stopdans, og når musikken stopper, skal de danne sætninger ud fra de ordkort, de har fået. Kortene roterer, og der danses til et vinderhold er fundet.
Stjerneløb, hvor der arbejdes tværfagligt med forskellige opgavetyper. Temaet i opgaverne er vinter, og der er opgaver i fagene Dansk, Matematik, Engelsk og Natur/Teknologi.
Løbet er klar til brug, og indeholder 8 poster, et oversigtsark, svarark til eleverne & løsningsark.
Der er en lærervejledning, som bør læses først.
NB. Benyt filen "De 8 poster" til gennemgangen af opgaverne til sidst.
I Quiz and Switch - Speak or Jump får eleverne hver et kort med et spørgsmål på. De skal nu finde en makker, som de stiller spørgsmålet, ligesom de også selv modtager et spørgsmål fra.
Når de to spørgsmål er besvarede, bytter man kort og finder en ny makker. Læreren tager tid, så der byttes indbyrdes for hvert minut. Kan eleverne ikke tale i et minut, tager de englehop resten af tiden, inden de bytter.
På mellemtrinnet kan man skære det ned til 30 sekunder.
Spillet spilles 2 & 2, og der er forskellige udgaver af spillet.
v1 - v4 (2.- 5. klasse):
De 100 mest almindelige ord er dækket ind samt.
v5 - v6 (6.- 10. klasse):
Der trænes 54 forskellige uregelmæssige verber. Formålet er at træne bøjningen af nogle af de mest almindelige engelske uregelmæssige verber, som eleverne har øvet sig på på forhånd.
Formålet er at træne almindelige engelske ord igennem udtale og igennem genkendelse af ordene samt almindelige engelske uregelmæssige verber.
Med billedstafetten får eleverne trænet ordgenkendelse + (kultur)ord, der rimer på en aktiv måde.
Aktiviteten passer til én lektion, og der er 15 rimende ord med billeder, som kan anvendes.
Der er en lærervejledning, der nærmere beskriver, hvorledes aktiviteten kan gennemføres, hvor eleverne får viden om emnet, inden aktiviteten gennemføres.
Pointjagten kombinerer en aktiv tilgang med fokus på samarbejde og grundighed.
Eleverne får point for korrekte besvarelser, kvaliteten af besvarelserne samt for tidsforbrug.
I aktiviteten her skal eleverne finde fejl i engelske sætninger samt oversætte ord ud fra fotos.
Kan gennemføres både ude og inde, og der er en lærervejledning, som forklarer "reglerne". Kan eventuelt gennemføres på 1 lektion, men er nok bedst egnet til 2 lektioner, så der er tid til en mere grundig gennemgang til sidst.
"Splash Game" er et enkelt ordspil med nogle af de mest brugte engelske ord. Eleverne spiller to og to med terning og spillebrikker.
Spillet er her i to udgaver:
En lettere: "Udtal ordet" hvor eleverne skal udtale det ord de lander på.
En sværere: "Lav en sætning" hvor eleverne skal lave en sætning med det ord, de lander på.
NB:
- v1, v2 & v3 er baseret på de 100 mest almindelige engelske ord.
- v4 er baseret på de 50 mest almindelige engelske navneord.